Autor Cultura
22 octubre 2014 a 14:30

“Lucia di Lammermoor” al Teatre Auditori de Granollers

0 Flares 0 Flares ×

Dins el marc del Cicle Òpera a Catalunya

Mirna LaCambra, presidenta d’Amics de l’Òpera de Sabadell (AAOS); i Jordi Sellas Ferrés, Director General de Creació i Empreses Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya // Imatge cedida pel Teatre Auditori de Granollers

Mirna LaCambra, presidenta d’Amics de l’Òpera de Sabadell (AAOS); i Jordi Sellas Ferrés, Director General de Creació i Empreses Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya // Imatge cedida pel Teatre Auditori de Granollers

Ahir es va celebrar, a l’Hotel Catalonia Barcelona, la roda de premsa de presentació de la temporada 2014-2015 del Cicle Òpera a Catalunya, que permet que diversos títols operístics recorrin els teatres integrants del cicle.

En aquest sentit, el Teatre Auditori de Granollers, com a teatre adherit al cicle, programarà dues de les quatre òperes presentades: “Lucia di Lammermmor”, el dia 8 de novembre a les 21.00h; i “Turandot” el 10 de maig a les 18.00h. Actualment són 10 les poblacions que integren el Cicle Òpera a Catalunya: Sabadell, Girona, Lleida, Tarragona, Reus, Sant Cugat, Manresa, Granollers, Viladecans i Vic.

L’acte va comptar amb la presència del Director General de Creació i Empreses Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Jordi Sellas Ferrés; el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Sabadell, Joaquim Carné; i el president de la Fundació Banc Sabadell, Miquel Molins. També van fer acte de presència alguns dels solistes i directors musicals i d’escena de la temporada d’enguany.

Mirna LaCambra, presidenta d’Amics de l’Òpera de Sabadell (AAOS) i impulsora del Cicle Òpera a Catalunya, va ser l’encarregada de presentar les quatre òperes d’aquesta nova temporada: “Lucia di Lammermoor”, “Orfeo ed Euridice”, “L’Italiana in Algeri” i “Turandot”. La presidenta va manifestar que “gràcies als Amics de l’Òpera de Sabadell, el Departament de Cultura de la Generalitat, el Banc Sabadell i l’Ajuntament de Sabadell podem seguir endavant amb aquest gran projecte d’Òpera a Catalunya”, i va afegir que amb el cicle “el públic ha reaccionat amb joiosa expectació, omplint els teatres i sentint-se orgullós per poder gaudir a la seva ciutat d’aquest meravellós espectacle d’art total que és l’òpera”.

“Lucia di Lammermoor” de Donizetti, la primera de les òperes que acollirà el Teatre Auditori de Granollers, va ser definida per LaCambra com “l’òpera belcantista per excel·lència”. El text, de Salvatore Cammarano, es basa en una novel·la de Sir. Walter Scott titulada “The bride of Lammermoor”. Es tracta d’una peça que el públic ha demanat amb insistència, on la protagonista serà interpretada per la coneguda soprano Saoia Hernández, acompanyada pel tenor Albert Casals, i el baríton Ismael Pons. Aquesta òpera comptarà amb Daniel Gil de Tejada, com a director de l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell, ambdós col·laboradors del cicle; i amb Pau Monteverde com a director d’escena. Monteverde va explicar a la roda de premsa que “és una òpera sobre violència de gènere. Lucia és l’única dona en un món d’homes, tots la maltracten, física i mentalment, i l’utilitzen en benefici propi”. “Lucia di Lammermoor” és considerada l’obra mestre de Donizetti, i una de les millors òperes romàntiques pre-verdianes.

En relació amb “Turandot” de Giacomo Puccini, la segona proposta operística programada pel Teatre Auditori de Granollers, la presidenta de l’AAOS l’ha definit com “el nostre gran repte”. L’òpera situa l’acció a Pequín i l’època de la Xina Imperial, i presenta una posada en escena de grans dificultats. La partitura també és complexa, i demana cantants amb veus importants i resistents, així com un gran cor. LaCambra ha assegurat que “els teatres van creure que Turandot seria molt atractiva i ompliria els teatres. Esperem amb tota la il·lusió poder resoldre aquestes dificultats i presentar una gran òpera de cara a l’abril-maig de l’any que ve. El valor artístic de cada òpera és per a nosaltres la part més important”. La presidenta també va afegir que “malgrat totes les dificultats econòmiques en les quals estem immersos, estan fent grans esforços perquè aquest meravellós projecte no desaparegui de les seves programacions”, i va concloure agraint la col·laboració de la Generalitat, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura, els socis, abonats, públic en general i, molt especialment, a la Fundació Banc Sabadell.

La representant del Banc Sabadell va destacar l’important paper de l’Escola d’Òpera de Sabadell “introduint als joves cantants en el món de l’òpera, donant-los totes les eines necessàries per arribar a ser un bon professional”. Jordi Sellas Ferrés, per la seva banda, va assegurar que “hem de seguir treballant per arribar al públic, a la gent que no coneix les obres, i seguir produint plegats òperes de qualitat com les que avui presentem”, i va afegir que “entendre el país com un tot és bàsic avui dia i des de la Generalitat continuarem donant suport als teatres, Ajuntaments i entitats associades perquè l’òpera a Catalunya segueixi amb força”.

Pel què fa al balanç de la temporada anterior, cal comentar que amb un pressupost de 1.140.000€ – el 36,33% subvencionat per l’Ajuntament, la Generalitat, l’INAEM i la Fundació Banc Sabadell, i el 63,67% restant, provinent d’ingressos propis de l’AAOS – es van aconseguir 1.500.000 més de persones que l’any 2012, i una ocupació a Sabadell del 85% de l’aforament. Durant l’any 2013, es van programar 27 funcions, aconseguint un total de 20.700 espectadors i un 90.4% d’ocupació total, segons Jordi Sellas, aquestes són “unes dades que posen de relleu que l’òpera a Catalunya funciona”.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email -- 0 Flares ×